Heisann!
Først av alt så vil jeg få frem at dette er et meget flott forum, og det er lett å se at man ikke er for seg selv i båten.
Mitt innlegg dreier seg desverre ikke om en "glasak" men en sak som virkelig får deg i knestående.
Det er vel ingen unik sak jeg har, så regner med at det er et vanlig problem, desverre.
Jeg og min samboer fikk 14 jan 2009 ei jente sammen. Vi var samboere før, under og etter fødselen. Etter fødselen ble tiden fylt med gode stunder men også dårlige stunder. Vi kranglet mye og konflikten var et faktum. Alt foregikk på et verbalt nivå, så det har ikke forekommet noen form for vold, fra noen av partene.
Bruddet var et faktum i nov 2009 og jeg ble "kastet ut". Leide ny leilighet og inn i familivernsystemet. Der ble ressultatet at moren fikk den daglie omsorgen og jeg tors-sønd hver 14 dag og tirs-ons hver uke. Foreldreretten forble delt. Jeg svelgte mange kameler etter dette, men bestemte meg heller for å gradvis øke samværet over en lengere tid.
Etter at avtalen ble satt i verk fortsatte konflikten, men masse bruk av barnet som pressmiddel, fra morens side. Hun satt med makten og viste å kunne bruke den. Men så til tider samarbeidet vi godt igjen, men det skiftet fra dag til dag. Jeg har mye dokumentasjon som beviser slik opp og ned oppførsel fra hennes side.
Nå i februar ga hun meg et valg, hun ville flytte inn til meg. Jeg ga som svar at det ikke var en god ide, jeg ville heller bruke tid på å se om ting stabiliserte seg igjen. Dette også for å skåne barnet mot enda mere krangling og konflikt, som jeg er redd ville ha skjedd.
Så, smeller hun til. Forespørselen om å flytte inn kom på en torsdag. Jeg har barnet hos meg den helgen og etter at hun har hentet henne på søndagen ringer hun for å si meg at hun tar med barnet og flytter til Bergen. Dagen etter var de borte.
Og her sitter jeg igjen, i Trøndelag å prøver å forstå hva som foregår. Hun har ingen familie eller noe nettverk dit hun har flyttet, vi har familier og støttespillere her i Trøndelag. Eneste grunnen var at der fantes det en ny flamme som sto åpent å tok henne inn.
Hun har vært på banen og tilbudt meg sporadiskt samvær. Skulle egentlig få ha henne denne helgen, men det skiftet hun mening om. Så beklaget hun det og har tilbudt meg neste helg igjen. Så da får vi se om hun holder ord. Men skal det bli slik fremover så er jeg nødt til å prøve å gjøre noe med saken. Skal i advokatmøte på tirsdag, så er spent på hva jeg får ut av det.
Om det finns noen med tilsvarende sak bak seg så hadde det vært fint med noen tilbakemeldinger om hva jeg bør gjøre, hvilke steg er lurt å ta. Jeg ønsker bare å være en omsorgsperson, ikke en lekekamerat en gang i blant.
Fortvilt pappa